„Sunt nu doar onorat să particip astăzi aici să fiu astăzi aici, la Fetești, dar și mândru să asist la ceremonia de introducere în serviciu a celor șase avioane F16 Fighting, achiziționate de România în 2013. Este o zi istorică pentru România și pentru Forțele Aeriene Române. Cred că este o zi meritată pentru FAR, care și-au făcut foarte bine datoria până acum și care au, prin această platformă, un nou instrument pentru a-și arăta performanța”, a spus Dacian Cioloș.
Premierul a apreciat că evoluția României a necesitat încorporarea transformărilor NATO în cadrul procesului de adaptare a propriului sistem de apărare într-o manieră eficientă, prin „evitarea disipării eforturilor și a resurselor”. Șeful Executivului a reamintit și de acordul politic național care prevede atingerea unui nivel de alocare bugetară pentru apărare de 2% din PIB începând cu 2017.
„Acordul româno-portughez, demarat în 2013 și sprijinul de guvernul SUA, care a permis transferul acestor aeronave către România, reprezintă un model de cooperare eficientă, profesionistă, încadrată în conceptul de solidaritate aliată. Doresc să transmit guvernului Portugaliei, primului ministru Costa și autorităților guvernamentale ale SUA sincere aprecieri pentru sprijinul acordat. Remarc în mod deosebit profesionalismul arătat de specialiștii Ministerului Apărării Republicii Portugheze în relația cu omologii români în toate etapele desfășurării programului. Consider că această cooperare constituie un exemplu de excelență, care va continua și după livrarea tuturor celor 12 avioane, până la atingerea capabilității operaționale inițiale. Este o cooperare care arată și performanța spiritului latin, atunci când ne concentrăm și ne punem împreună energiile”, a menționat premierul.
La rândul său, ministrul Apărării Naționale, Mihnea Motoc, a precizat că intrarea României în grupul F-16 înseamnă și asigurarea tranziției către „avionul multirol”.
„Intrarea României în grupul F-16 nu este doar o simplă formulă retorică. Este în mod evident un act cu certe valențe politice și strategice și cu reverberații la nivelul întregii regiuni din care facem parte. Intrarea României în grupul F-16 înseamnă și asigurarea tranziției către avionul multirol de a cincea generație F-35, avionul viitorului. Sunt încredințat că acordurile încheiate de guvernul român cu cel al Portugaliei și al Statelor Unite vor reprezenta cea mai bună opțiune pentru dotarea Forțelor Aeriene Române cu avioane performante, care permit efectuarea de misiuni în concordanță cu conceptele moderne de operare, dovedite a fi fiabile în condiții reale de luptă, atât în context NATO cât și în context mai larg, internațional”, a declarat Motoc.
Cele șase avioane, cinci în simplă comandă și unul în dublă comandă, sunt modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R.
F-16 Fighting Falcon este o platformă interoperabilă cu cele din NATO și a fost testată în luptă. Este produsă în peste 4.500 de exemplare și se află în dotarea a 27 de țări, dintre care 10 sunt membre NATO. Avioanele folosesc o schemă de vopsie Carpathian Ghost, care asigură camuflaj optim în misiunile de apărare aeriană în condițiile de mediu din România. Aeronavele au o anvergură a aripilor de 9,4 metri, o lungime de 15,1 metri, înălțimea de 5,1 metri și o greutate în configurația de luptă de 11,5 tone. Ating o viteză maximă de 2180 km/h la o înălțime de 11.000 de metri, având o autonomie de 4.400 de kilometri (cu rezervoare suplimentare).
Investiția a costat statul român aproximativ 628 de milioane de euro. Până la finalul anului, sunt planificate să vină următoarele trei avioane F-16 Fighting Falcon, iar ultimele trei sunt așteptate în anul 2017.